Ecologische Tuin- en Landschapsinrichting verruimt het ecologisch blikveld

Het is tijd voor de zevende editie van de opleiding ‘Ecologische Tuin- en Landschapsinrichting’(ETLI). In 2025-2026 plannen we een gloednieuwe editie: schrijf je hier in voor de infosessie op 11 september 2024 om 19u. In de opleiding kom je alles te weten over ecologisch beheer van tuinen en landschap en leer je een ecologische analyse en de bijbehorende adviezen opstellen. Voor veel deelnemers opende de opleiding mooie deuren.

Met Inverde streven we steeds naar meer en betere natuur in Vlaanderen. Deze opleiding is er een mooi voorbeeld van. De opleiding duurt twee jaar, in die periode worden de cursisten volledig ondergedompeld in de ecologie van onze natuur. Op een lesdag wordt theorie afgewisseld met excursies op verschillende plekken in Vlaanderen en Nederland. En aan de hand van oefeningen, opdrachten, boekbesprekingen en een adviesgesprek tonen de cursisten hun kennis aan in de praktijk.

“De opdrachten en oefeningen zijn nog altijd de beste manier om bij te leren”, verklaart Valentijn als begeleider van de opleiding. “Je kan theorie geven en de cursisten mee op sleeptouw nemen naar verschillende gebieden, maar de beste manier om zaken onder de knie te krijgen, is nog altijd door er echt mee bezig te zijn in de praktijk. Door de opdrachten moeten de deelnemers echt bezig zijn met de materie, ze zoeken zaken op, raadplegen bodemkaarten en betrouwbare bronnen, ze determineren planten, enzovoort. Zo gaat de leercurve omhoog. Als begeleider coördineer ik samen met Alexandra de lessen, wij schakelen experten in als lesgevers en zoeken samen met hen naar interessante excursiegebieden. We maken de deelnemers wegwijs, begeleiden hen bij de lessen en opdrachten en voeren de evaluatiegesprekken halverwege. Ook kunnen ze steeds bij ons terecht met vragen en helpen we hen bij het leggen van relevante contacten.”

ETLI

(Foto: Cédric Rummens, landschapsarchitect)

Brede opleiding met voor elk wat wils

In de opleiding verdiepen de cursisten zich in thema’s die erg breed gaan, van bomenbeheer en plantenkennis, tot groendaken, insecten en klimaatadaptatie. Op welk niveau jouw kennis zich ook bevindt, voor elke cursist is er wat wils. Tijdens de opleiding toets je de opgedane theorie aan de realiteit door een bezoek aan verschillende natuurgebieden, parken, openbaar groen en zelfs particuliere tuinen. Die zijn telkens een goed voorbeeld van innovatief of duurzaam beheer. We contacteerden enkele oud-cursisten om hun mening te delen over de opleiding;

Korneel (verantwoordelijke groen, Sint-Martems Latem): “Op lesdagen kwam naar mijn gevoel iedereen aan zijn trekken. Er waren onderwerpen waar ik amper iets over wist, over andere topics had ik al veel kennis. Of je nu al veel, of eerder weinig kennis over een onderwerp had, iedereen had steeds iets aan de lesdagen. Onderling werd er ook veel kennis uitgewisseld, en de lessen stimuleerden me om me verder te verdiepen in bepaalde onderwerpen en op onderzoek uit te trekken.”

Cédric (landschapsarchitect): “De opleiding vormde voor mij de basis, waarop ik zelf ben beginnen verder bouwen en me ben gaan verdiepen in de onderwerpen die me lagen. Er was steeds een biografie van de les en een leeslijst die aangeraden werd door de lesgevers. De les vormde voor mij een aanzet. Als een topic me écht gebeten had, dook ik er nadien nog dieper in via relevante literatuur.”

Rollin (lesgever): “Soms merk ik in mijn lessen dat bepaalde deelnemers het gevoel hebben dat ze alles over het topic weten. Dan probeer ik hen toch steeds uit te dagen en hun kennis verder te laten gaan dan wat ze al weten. Je bent nooit uitgeleerd, ikzelf steek ook nog veel op van anderen.”

ETLI

Springplank op persoonlijk en professioneel vlak

Na de opleiding kan je aan de slag als ecologisch adviseur in tuin- en landschapsinrichting. Voor heel wat afgestudeerde cursisten opende de opleiding deuren.

Cédric (landschapsarchitect): “Ik ben landschapsarchitect en mocht de opleiding volgen van mijn werkgever. Dankzij de vorming ben ik nu ook ecologisch adviseur binnen het bedrijf en ben ik bezig met duurzame ontwikkeling. Ik kan zeggen dat ik erg gegroeid ben in mijn functie. Inmiddels startte een collega van mij ook met de opleiding, want die vormt echt een meerwaarde voor onze job.”

Sandy (landschapsadviseur en -ontwerper): “Ik ben van opleiding interieurvormgever en startte vanuit een grote interesse voor ecologie en beheer. Op voorhand had ik nooit verwacht dat de materie me zo ging liggen. Ik heb me dan ook veel eerder dan gepland in de markt gezet als landschapsadviseur en -ontwerper en dit mede dankzij de uitgebreide kennis die ik opdeed tijdens de lessen en de goede contacten die ik er legde.”

Annick, (Tuinranger en vrijwilliger bij Natuurpunt): “Ik startte met de opleiding uit interesse en omdat ik vastliep in mijn eigen, relatief grote tuin. Ik wou mijn tuin ecologischer en natuurlijker inrichten en wou me verdiepen in de materie. Dankzij de opleiding ziet mijn tuin er nu een heel stuk anders uit. Ik ben ook aan de slag als Tuinranger en als vrijwilliger bij Natuurpunt. Daar adviseer ik onder meer gemeentes over ecologisch beheer. De opleiding was echt een verrijking en zorgde ervoor dat ik nu sterk in mijn schoenen sta en dat ik soms zelfs vormingen geef als vrijwilliger. De sterkte van de opleiding is voor mij het zien van grotere gehelen en het inzicht in hoe alles in de natuur in elkaar haakt.”

Bijleren met én dankzij gelijkgestemden

Bij elk onderwerp in de opleiding plaatsen wij de meest geschikte lesgever. Onze gastsprekers zijn experten in hun vakgebied. Tijdens de excursies brengt de groep een bezoek aan zowel natuurgebieden, als parken en zelfs particuliere tuinen. Zo worden de geleerde zaken getoetst aan de praktijk.

Cédric (landschapsarchitect): “De lesgevers waren heel gevarieerd. Inverde sloeg erin om steeds de juiste persoon bij de juiste opleiding te zetten. Stuk voor stuk erg bekwame mensen, en soms zelfs dé Belgische referentie over bepaalde topics.”

Rollin (lesgever): “Met mijn lessen beoog ik twee zaken. Als eerste wil ik de cursisten handvaten meegeven zodat ze de natuur beter begrijpen en stimuleer ik hen om de hoogste natuurpotentie na te streven die ergens mogelijk is. Als tweede wil ik hen meegeven dat ze altijd kunnen blijven bijleren, dat ze niet te snel tevreden mogen zijn. Ik probeer het verschil te maken met mijn lessen en wil hen aansporen om ook het verschil te maken met hun job. Want onze cursisten komen op plekken waar er veel potentie is voor de natuur.”

De groep cursisten is vaak een fijne mengelmoes van achtergronden. Zo leren ze niet alleen van de lesgevers, maar ook van elkaar.

Annick (Tuinranger en vrijwilliger bij Natuurpunt): “Met de deelnemers hadden we veel contact, onder andere via Whatsapp. Binnenkort komen we nog eens samen. Er zijn zelfs samenwerkingen ontstaan binnen de groep.”

Sandy (landschapsadviseur en -ontwerper): “Wat ik heel fijn vond, is het feit dat je met gelijkgestemde mensen in de groep zat. Dat waren mensen van allerlei pluimage en achtergrond, maar onze interesses lagen op dezelfde plek. Daardoor was er een goede groepsgeest en hebben we nu nog steeds contact met elkaar. Via Whatsapp blijven we artikels en informatie uitwisselen, erg waardevol. Inverde heeft daar een belangrijke rol bij gespeeld en heeft dit ook gefaciliteerd.”

Cédric (landschapsarchitect): “Ik had het gevoel dat ik evenveel leerde van de andere leerlingen, dan van de lesgevers. De cursisten waren een variatie aan profielen, waarbij de algemene noemer het enthousiasme en de interesse voor de onderwerpen waren. Je start met mensen die in het ontwerp staan, mensen uit de aanleg, uit het beleid, enzovoort. Je leert dus ook veel van elkaars expertise.”

Ligt jouw interesse ook bij het ecologisch beheren van tuinen en landschap en wil jij het verschil maken? In 2025-2026 plannen we een gloednieuwe editie: schrijf je hier in voor de infosessie op 11 september 2024 om 19u. Bekijk ook zeker de video hieronder om te ontdekken wat we voor jou in petto hebben.