Studiedag Speelnatuur maken

Studiedag Speelnatuur maken
  • Inhoud

    Wil je aan de slag met speelnatuur? Dan is deze studiedag voor jou.

    In de voormiddag volg je vijf boeiende lezingen over speelnatuur.
    Die zijn doorspekt met mooie, inspirerende praktijkvoorbeelden. Je leert meteen ook hoe je omgaat met risico’s en verantwoordelijkheden. Die gaan door in het Vlaams Administratief Centrum van Leuven.

    In de namiddag trek je eropuit.
    Je hoort vanuit de concrete praktijkervaring waar je op moeten letten bij ontwerp, aanleg en beheer van een speelnatuurplek.

    Op het einde van deze dag ga je geïnspireerd naar huis.
    Met bakken goesting om zelf aan de slag te gaan. En natuurlijk met praktische tips en tricks die je kan gebruiken bij je eigen speelnatuurprojecten.

    Interessant is ook de nieuwe subsidie 'bewegingsvriendelijke en gedeelde schoolspeelplaatsen'.

     
  • Programma

    Programma

    • 09u00 - 09u30: Ontvangst met koffie of thee
    • 09u30 - 09u35: Welkom
    • 09u35- 10u00: Praktijkgerichte inspiratie voor aanleg en beheer van een speelnatuurplek
      • Katrijn Gijsel - Fris in het Landschap - Springzaad.be
        Waarom kiezen voor een natuurrijke (school)speelplaats? Hoe bied je het hoofd aan vaak gehoorde bezorgdheden in verband met aanleg, beheer en gebruik? Met een hoop inspirerende beelden uit binnen- en buitenland krijgen we een praktijkgericht antwoord op vele van onze vragen.
    • 10u00 - 10u25: Veiligheidsgids ‘Avontuurlijke natuurspeelplaatsen’
      • Kris Van Ingelghem - GoodPlanet - lid van de werkgroep FOD economie - Springzaad.be
        De krachtlijnen van deze nieuwe veiligheidsgids in een notedop uitgelegd.
    • 10u25 - 10u45: De rol van groene (school)speelplaatsen in het klimaatdebat
      • Tom Gorré - provincie Oost-Vlaanderen)
        Met hun project ‘Klimaatgezonde speelplaatsen’ geeft de provincie Oost-Vlaanderen de speelplaatsen een rol in het oplossen van het klimaatvraagstuk. We horen hoe speelplaatsen klimaatgezond kunnen zijn en hoe de provincie Oost-Vlaanderen dit project aanpakt.
    • 10u45 - 11u00: Pauze
    • 11u00 - 11u30: Een groene schoolspeelplaats… mag het wat meer zijn dan een bijenhotel (in de woestijn)?
      • Kris Van Ingelghem - GoodPlanet - Springzaad.be
        Een groene schoolspeelplaats kan veel meer zijn dan een bloemenweide of een bijenhotel. We verleggen onze speelnatuurgrenzen door gebruik van onder andere losse materialen, aangepaste beplanting, water, mogelijkheden om te experimenteren,… We leren aan welke voorwaarden een goed ontwerp voldoet om van de groene speelplaats ook een leuke leerplek te maken.
    • 11u30 - 12u00: Praktijkvoorbeeld: Blaasveldbroek
      • Wim De Maeyer - Natuur en Bos
        Het Blaasveldbroek werd in een nieuw speelnatuurjasje gestoken. We horen uit eerste bron hoe dit project aangepakt werd. En krijgen praktische tips mee voor eigen speelnatuurprojecten.
    • 12u00 - 12u45: Broodjeslunch
    • 12u45 - 16u00: Excursie naar enkele inspirerende speelnatuurplekken in en om Leuven
     
  • Praktische Info

    Voorkennis

    Je hebt voor deze praktijkgerichte studiedag geen voorkennis nodig

     
  • Voor wie?

    Voor professionele tuin- en landschapsarchitecten en tuinaannemers, scholen

     
  • Lesgever
    Katrijn Gijsel

    Katrijn Gijsel

    Katrijn begeleidt en ontwerpt lokale projecten, voornamelijk herinrichting en vergroening van schoolspeelplaatsen. Ze werkt freelance mee bij ontwerpbureau Fris in het Landschap uit Gent, en is actief vrijwilliger bij Springzaad.be vzw (speelnatuurnetwerk Vlaanderen). Katrijn werkt ook mee binnen het project ‘Klimaatgezonde schoolspeelplaatsen’ van de Provincie Oost-Vlaanderen, en maakt samen met schoolklassen of ouderwerkgroepen wilgenbouwsels en meer.

     
    Tom Gorré

    Tom Gorré

    Tom is natuur- en milieueducatienetwerk coördinator bij het Provinciebestuur Oost-Vlaanderen.

     
    Wim De Maeyer

    Wim De Maeyer

    Wim is regiobeheerder bij Natuur en Bos voor de regio Groene Gordels. Hij staat in voor het beheer van park, bos en natuur.

     
    Annelies Sevenant

    Annelies Sevenant

    Als bio-ingenieur in het land- en bosbeheer vond Annelies steeds dat particuliere tuinen en parken in ons kleine, versnipperde landje een nog veelmeer ecologische rol konden spelen. Daarom volgde ze in Nederland bij Stichting Oase de opleiding ‘Ecologisch hovenier’. Ze maakte voor Inverde mee de vertaalslag van deze opleiding naar een Vlaamse variant, die ze nu ook begeleidt. Verder werkt ze onder andere als freelancer voor Fris in het landschap aan allerlei speelnatuur projecten.

    Alexandra Mannaert

    Alexandra Mannaert

    Alexandra Mannaert is van opleiding bio-ingenieur in land- en bosbeheer en werkt al meer dan 15 jaar in de sector van bos- en natuurbeheer. In avondschool behaalde ze een diploma als tuinontwerper. Sinds 2008 werkt ze bij Inverde, waar ze zich bezig houdt met opleidingen over tuin- en landschapsinrichting, bosbeheer en het herkennen van bomen en struiken. Daarnaast staan ook het indienen, opvolgen en uitvoeren van Europese projecten rond bos-, groen- en natuurbeheer op haar cv.

    Kris Van Ingelghem

    Kris is sinds 2002 intensief bezig met 'meer natuur voor kinderen'. Door zijn werk binnen de bijzondere jeugdzorg en het beheer van educatieve heemtuinen, buurttuinen en natuurbeheer heeft hij ruime pedagogische en technische ervaring.

     

Heb je interesse in deze opleiding, maar wordt hij momenteel niet georganiseerd in je buurt of op een gepaste datum? Schrijf je dan in op de interesselijst. In het (optionele) opmerkingenveld kan je aangeven welke locatie je voorkeur heeft. Indien je ingeschreven bent op deze interesselijst, houden we je op de hoogte van komende data waarop deze opleiding wordt georganiseerd.